معرفی انواع چوب که برای ساخت کابینت استفاده می‌شود.

با توجه به این موضوع که بحث انتخاب نوع چوب برای ساخت کابینت ، از مهمترین مسائل و سوالات خیلی از افراد می‌باشد که میخواهند برای آشپزخانه خود کابینت تهیه کنند میباشد ؛ بدین منظور تیم متخصصین دکونار در این مقاله به شما عزیزان و سروران گرامی در انتخاب نوع و جنس چوب اطلاعاتی را ارائه میدهد .

امروزه اکثر ما می‌دانیم که چوب یک متریال مطلوب با استفاده‌های فراوان در دکوراسیون منزل ما می باشد .  از کاربردهای چوب می‌توانیم به ساخت انواع متریال و دکوراسیون خانه ، مانند کمدها و ساخت لوازم آشپزخانه و کالاهایی مثل کابینت و …. اشاره کنیم . چون محصولات چوبی برای اکثر ما یادآور طبیعت است و حس استثنائی در ذهن ما ایجاد می کند یک انتخاب بی نظیر برای خانه ما محسوب می‌شود .

در واقع چوب دارای انواع مختلفی می باشد و هر جنس چوبی دارای مشخصات ، طرح و نقشهای مخصوص خودش را دارد و اما ما  در ادامه این مقاله به شما اطلاعاتی میدهیم که بر طبق آن تشخیص دهید کدام چوب برای ساخت کابینت مناسب تر است ؟

ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که چوب هایی که در کشور ما وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرند به دوسته تقسیم می‌شوند:

  • چوب‌های داخلی : چوب‌هایی می باشند که از جنگل‌های داخل کشور تهیه می‌شوند مانند : چوب درخت گردو، چوب درخت راش ، چوب درخت افرا و  . . . .
  • چوب‌های خارجی : چوبهای وارداتی می باشند که بیشتر از جنگهای کشورهای روسیه ، اتریش و …. وارد میشوند و چوب درختان کاج ، سرو و … می باشند .

توجه به این موضوع که پر مصرف ترین چوب‌های برای ساخت کابینت ها همان چوب های داخلی هستند که بعضی از اسامی این دسته در بند فوق نامبرده شده است.

تنوع چوب در ساخت کابینت و موارد مصرف :

چوب‌هایی که در صنعت کابینت‌سازی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند به دو دسته‌ی چوب نرم و چوب سخت تقسیم بندی می‌شوند.

فرق بین چوب نرم و چوب سخت در چیست ؟

وقتی سخن از سختی و نرم چوب به میان می‌آید منظور از لحاظ علم بتانیک یا گیاهشناسی است که هر چند از لحاظ لغوی موضوع نرمی و سختی چوب تا حدودی صحت دارد.

اختلاف‌های اساسی این دونوع چوب به این بیان می‌باشد:

چوب سخت؛
  • گران‌بها بودن
  • عمدتا به رنگ تیره هستند
  • از نظر وزنی سنگین تر هستند
  • مقاومت در برابر آتش
چوب‌نرم؛
  • قیمت کمتری دارند
  • دارای رنگ روشن هستند
  • وزن کمتری دارند
  • مقاومت کمتری در برابر آتش دارند

وجه های تمایز نامبرده شده به صورت کاملا کلی می‌باشد و برای درک بیشتر بهتر است هر کدام را به صورت جدا مورد بررسی قرار دهیم ؛

استفاده از چوب بلوط برای ساخت کابینت (از دسته چوب های سخت)

چوب بلوط چوبی با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا قهوه ای تیره می‌باشد می توان گفت این چوب نسبتا سخت است و وزن سنگینی نیز دارد و برای ساخت کابینت بسیار مناسب و پرکاربرد است. گفتنیست که چوب بلوط مقاوت بالایی در برابر سایش دارد.

چوب درخت بلوط قرمز

از مهم ترین چوب‌هایی که در صنعت کابینت سازی استفاده می‌شود می‌توان از چوب درخت بلوط قرمز نام‌برد، این نوع از چوب به دلیل وجود نقش هایی که در سطح آن وجود دارد بیشترین کاربرد را در آشپزخانه هایی با سبک سنتی دارد.

چوب درخت بلوط سفید

چوب درخت بلوط سفید بسیار با دوام تر و مقاوت بیشتری نسبت به نوع چوب بلوط قرمز دارد‌. در این نوع چوب رگه های موجود در آن ظریف تر و باریک تر تز و در صنعت کابینت سازی همانند کابینت بلوط قرمز در دسته کابینت های سنتی کاربرد دارد از این چوب برای ساخت لوازم تزئینی نیز استفاده می‌شود و به دلیل کمیاب بودن این گونه نسبت به چوب بلوط قرمز دارد.

مزایا

  • چوب درخت بلوط در طیف رنگی روشن و تیره و دارای بافتی درشت می‌باشد
  • در مقابل نمناکی و رطوبت و همچنین فرسایش مقاومت زیادی دارد.

ساخت کابینت با چوب درخت راش ( از دسته چوب‌های سخت)

چوب درخت راش چوب نسبتا سنگینی است که دارای بافتی یکنواخت می‌باشد، می‌توان گفت این چوب در برابر افات مقاوم است و رنگ این چوب کرم رنگ و مایل به سرخ است

اخیرا نمونه ‌های خارجی چوب درخت راش به واسطه  کشور آذربایجان وارد کشور می‌شود که طبق گفته‌ی صنف کابینت سازان و مشاغل مرتبط، کیفیت چوب راش ایرانی را دارا نیست اما به دلیل وجود رطوبت مناسب پِرتی کمتری  در امر تولید دارد.

ساخت کابینت با چوب درخت گردو ( از دسته چوب‌های نیمه سخت)

چوب گردو، چوبی با بافت ریز و رنگ طوسی مایل به قهوه‌ای سوخته و دارای نقش‌های چشم نواز و با دوام است. چوب درخت گردو نسبت به چوب درخت بلوط وزن کمتری است اما از لحاظ ظاهری و مقاومت به چوب بلوط بسیار شباهت دارد. در فرایند ساخت کابینت استفاده از این نوع چوب نسبتا رایج است و برای ساخت کابینت هایی با سبک پر منبت کاربرد دارد.

با تشکر از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی نمودید . تلاش ما بر این بود تا تجربیاتی که در این سال‌ها به دست آورده ایم با شما به زبانی ساده به اشتراک بگذاریم، امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد .

راه های ارتباط با ما :

جهت تماس با مدیریت فروش با شماره ۰۹۱۲۵۶۸۶۴۰۱ جناب آقای مهدی نصیریان تماس حاصل نمایید .

جهت تماس با مدیر اجرایی با شماره ۰۹۱۲۸۷۲۴۲۳۷ جناب آقای محسن نصیریان تماس حاصل نمایید .

اینستاگرام : deconaar

اگر در مورد این مقاله و مطالب سوالی دارید ، می توانید آن را در فرم زیر مطرح کنید و نظر خود را درباره این مقاله بازگو نمایید تا آن را با کمال میل پاسخ دهیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *